יום שלישי , 23 אפריל 2024
חדשות רצות

מוטי שמואלביץ יועץ משכנתאות

מוטי שמואלביץ יועץ משכנתאות – בירוקרטיה הורסת ובונה

פרויקט פינוי בינוי כמוהו כפאזל גדול המורכב מהסכמות ומאי הסכמות של כל כך הרבה וועדות ואנשים. לעיתים הוא לא יוצא לידי ביצוע בשל אותם חילוקי דעות היושבים על אינטרסים שונים שאינם בהכרח מובילים לשביעות הרצון והשינוי של האזרח הקטן. תושבי רחוב ריקנטי ברמת אביב ג', למשל, עדיין מתגוררים בבנייני רכבת ישנים.

פינוי בינוי, מי מרוויח מהתכנית?

תכנית פינוי בינוי יכולה להועיל לשלושה גורמים עיקריים: הדייר, היזם והעירייה. הדייר מקבל את האפשרות לעבור מהדירה קטנה בעלתה ערך הכללי הנמוך אל דירה גדולה יותר וחדשה בעלת ערך כללי גבוה הרבה יותר. זה דורש ממנו לחתום על וויתור זכויות של דירתו הישנה לטובת היזם ולעבור להתגורר במגורים אחרים (במימון היזם) לתקופה בת חמש שנים עד עשר שנים ולבסוף לחזור אל אותו אזור חדש ואסתטי למראה בו ממתינה דירתו החדשה.

העירייה מעוניינת בדיור הממצע את שטח הקרקע בצורה מקסימלית יחד עם שמירה על שטחים ירוקים נדרשים. האזור היפה מעלה את יוקרת המקום ואת העיר כעדיפה לבחירה כמקום מגורים, האוכלוסייה הרבה המצטרפת תורמת ומחייה את ההתחדשות ואת הקצב החיים בעיר מבחינה עסקית. היזם, מבחינתו, יוצא מורווח עקב הכמות הרבה של הדירות אותן הוא מוכר בכל בנייני המגורים החדשים שבנה.

בסופו של דבר, נראה כי כולם יוצאים מרוצים. כך הוא הדבר במידה ואכן הצליחו הגורמים הללו להגיע להסכמים מגובשים הנוגעים את כל האינטרסים שלהם, מבלי שצד אחד נפגע או הפסיד. חלק משלבי ההסכמה הוא אישור הפרויקט על ידי הוועדה המקומית בעיר.

בעיות מהשטח (רמת אביב ג', רחוב ריקנטי)

הרעיון כי במקום יבנו 306 דירות אושר על יד הוועדה המחוזית בתחום, אך לעומתה תושבי המקום מצאו כי איכות החיים עלולה להיפגע בשל כמות הדירות שתבנה , הווה אומר, מספר גדול מאד של תושבים נוספים במקום על אותה התשתית וכן צפיפות גדולה של מבנים. לאחר חשיבה נוספת, הוחלט להוריד את מספר הדירות לכ- 180 בלבד וכעת הדיירים של הבניין עצמו, כולל חברת הבנייה, טענו כי מספר הדירות קטן מדי, כלומר הפרויקט אינו ריווחי כעת. בעיות כיום אלה הם רק חלק מהאפשרויות הרבות שעלולות לעקב את תכנית פינוי בינוי. גורם מעקב נוסף הוא דייר סרבן שעלול לעצור את תנופת ההתקדמות. חוק פיצויים של תכנית פינוי בינוי עזר להביא לפתרון בנושא. היטל ההשבחה עלול להוות בעיה אם קיימים חילוקי דעות בין העירייה לבין חברת הבנייה. בקיצור, לא פשוט ומורכב.

Comments are closed.